Aandacht voor emoties

De verzorging van iemand die langdurig hulp nodig heeft kan een breed scala aan emoties opwekken, zowel bij de zorgverlener als bij de zorgvrager. Het gaat hierbij vaak om sterke emoties en stemmingswisselingen. Positieve emoties als dankbaarheid, vertrouwen en respect geven kracht, maar negatieve emoties kunnen leiden tot uitputting en de relatie schaden.

Welke negatieve emoties komen vaak voor?

Zorgverlener
Zorgvrager
  • irritatie
  • woede
  • hulpeloosheid
  • twijfel over behandeling
  • depressie
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • uitputting
  • afzondering
  • rusteloosheid
  • ongeduld
  • agressie
  • interpersoonlijke problemen
  • seksuele problemen
  • angst
  • woede
  • hulpeloosheid
  • eenzaamheid
  • gevoel van onbegrip
  • wanhoop
  • twijfel over behandeling
  • verlies van motivatie
  • agressie
  • vernedering
  • gevoel van onrechtvaardigheid
  • irritatie
  • ongeduld
  • afzondering
  • verdriet

De meeste aandacht gaat doorgaans uit naar de gevoelens van de zorgvrager. Toch is het belangrijk dat de zorgverlener zijn of haar eigen gevoelens niet negeert, want langdurige spanning en stress kunnen fysieke en psychische klachten veroorzaken.

Hoe kun je spanningen voorkomen?

Vergeet stereotype beelden

Vergeet stereotype beelden over mensen met een lichamelijke en geestelijke beperking en langdurig zieken. Probeer objectief en met een open blik te kijken naar de zorgvrager, dit voorkomt misverstanden. Iedere zorgsituatie is uniek.

Overwin schaamtegevoelens

Overwin schaamtegevoelens om het lichaam van een dierbare te verzorgen. Zorg dat de ander zich op zijn of haar gemak voelt. Hulp nodig hebben bij de hygiënische verzorging kan gevoelens van vernedering en ongemak opwekken. Respecteer de wensen van de ander en wees voorzichtig met wat u doet en zegt.

Toon inlevingsvermogen

Toon inlevingsvermogen door begrip te tonen. Bedenk hoe u zich zou voelen onder dergelijke omstandigheden. Luister en kijk met aandacht naar de ander, want iedere persoon is uniek en heeft een eigen aanpak nodig. Probeer uw dierbare te geven wat hij of zij echt nodig heeft.

Wees voorbereid op stemmingswisselingen

Wees voorbereid op stemmingswisselingen, want daar kunnen uw dierbare en uzelf last van krijgen. Wees er bewust van dat het in de gegeven omstandigheden normaal is om zoveel verschillende emoties te ervaren. Gebruik positieve gevoelens om de verbondenheid en het wederzijds vertrouwen te versterken. Probeer een manier te vinden om negatieve gevoelens te herkennen en te beheersen. Negatieve gevoelens kunnen in goede banen worden geleid.

Maak geen misbruik van de situatie

Maak geen misbruik van de situatie. Vergeet niet dat de situatie niet gemakkelijk is voor degene die afhankelijk is van de hulp van anderen. Gebruik uw kracht ten goede, motiveer en breng positieve energie over.

Gebruik nooit geweld

Gebruik nooit geweld, geen fysiek en geen verbaal geweld. Geweld is meestal een uiting van hulpeloosheid en hiermee beschadigt u uw dierbare en uzelf.

Wees assertief

Wees assertief door respect te tonen aan de ander. Doe niet alles voor uw dierbare, als hij of zij nog alledaagse activiteiten zelf kan uitvoeren. Het is prettig om nog een bepaalde mate van zelfredzaamheid te hebben. Motiveer de ander om zoveel mogelijk zelf te doen, voor zover de situatie dit toelaat.

Een gebaar kan meer betekenen dan woorden

Een gebaar kan meer betekenen dan woorden. U kunt uw dierbare kalmeren of geruststellen met een gebaar, een meelevende blik of een glimlach. Zulke momenten zijn belangrijk, ze kunnen iemand op zijn of haar gemak stellen en het humeur verbeteren.

Pas enkele simpele regels toe om negatieve reacties te vermijden
Een uitgeruste zorgverlener werkt efficiënter

Een uitgeruste zorgverlener werkt efficiënter. Als verzorger moet u af en toe de batterijen opladen en afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen. Probeer de tijd zo goed mogelijk in te delen en zorg daarbij dat er tijd overblijft voor uzelf. Houd uw sociale leven in stand, blijf contact houden met vrienden en kennissen.

Vraag om hulp

Vraag om hulp en ondersteuning aan mensen in uw omgeving of richt u tot een professionele organisatie. Er zijn organisaties die met vrijwilligers of professionele zorgverleners werken, die de verzorging een paar uur kunnen overnemen. Probeer niet altijd alles zelf op te lossen, dit kan zwaarder zijn dan u aankunt.

Ga naar een psycholoog

Ga naar een psycholoog als u uw emoties niet meer in de hand heeft. Door professionele hulp kunt u meer inzicht krijgen in de situatie en uw rol hierin. Het kan helpen om weer controle te krijgen over uw gevoelens en ze te verwerken. Er zijn ook veel steungroepen en instellingen die advies geven en hulp bieden in moeilijke tijden.

Besteed aandacht aan uw lichaamsconditie

Besteed aandacht aan uw lichaamsconditie. De zorg voor een dierbare is soms erg vermoeiend, daarom is het goed om zelf in conditie te blijven. Besteed extra aandacht aan de rug, vooral als u uw dierbare een aantal keer per dag moet verplaatsen. Rust af en toe uit met behulp van ontspanningtechnieken. Muziek heeft vaak een positief effect op zowel zorgverlener als zorgvrager. Het ontspant het hoofd en verbetert het humeur.

Overweeg alle voor- en nadelen

Overweeg alle voor- en nadelen wanneer u de beslissing moet nemen om uw dierbare in een zorginstelling te plaatsen. Soms is dat de beste oplossing voor iedereen. Laat uw dierbare voelen dat hij of zij hierin niet alleen staat, maar geef ondersteuning en bezoek hem of haar zo vaak mogelijk. Ga ook naar verzorging en comfort.

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken gegevens of cookies in uw browser om het gebruik van onze website te personaliseren en te verbeteren, website-activiteit te analyseren die onze marketing- en verkoopactiviteiten ondersteunt en gepersonaliseerde advertenties weer te geven op basis van informatie over uw interesses (inclusief uw activiteit op onze website of andere sites) en uw locatie. Hieronder kunt u uw browserinstellingen wijzigen om sommige of alle cookies te blokkeren.

Instellingen
Alles accepteren

1. Deze service verzamelt geen gegevens, behalve de gegevens in cookies.

2. Cookiebestanden (zogenaamde cookies) zijn IT-gegevens, in het bijzonder tekstbestanden, die op het eindapparaat van de gebruiker worden opgeslagen en bedoeld zijn voor het gebruik van de website. Cookies bevatten meestal de naam van de website waar ze vandaan komen, de bewaartijd op het eindapparaat en een uniek nummer.

3. De entiteit die cookies op het eindapparaat van de servicegebruiker plaatst en er toegang toe krijgt, is de exploitant van de service TZMO SA met maatschappelijke zetel te Żółkiewskiego 20/16 87-100 Toruń

4. Cookies worden gebruikt voor de volgende doeleinden:

a) het aanpassen van de inhoud van de Service aan de voorkeuren van de Gebruiker en het optimaliseren van het gebruik van websites; in het bijzonder maken deze bestanden het mogelijk om het apparaat van de Servicegebruiker te herkennen en de website correct weer te geven, aangepast aan individuele behoeften;

b) het creëren van statistieken die helpen begrijpen hoe servicegebruikers bepaalde websites gebruiken, waardoor hun structuur en inhoud kunnen worden verbeterd;

5. De Service maakt gebruik van twee basistypen cookies: sessiecookies en permanente cookies. Sessiecookies zijn tijdelijke bestanden die op het eindapparaat van de Gebruiker worden opgeslagen totdat hij uitlogt, de website verlaat of de software (webbrowser) uitschakelt. Permanente cookies worden op het eindapparaat van de gebruiker opgeslagen voor de tijd die is gespecificeerd in de parameters van de cookiebestanden of totdat ze door de gebruiker worden verwijderd.

6. De volgende soorten cookies worden gebruikt als onderdeel van de dienst.

Naam Domein Type Duur
_fbp .seni.nl Advertisement 3 months
smvr .seni.nl Analytics 10 years
smuuid .seni.nl Analytics 10 years
_ga .seni.nl Analytics 2 years
_gid .seni.nl Analytics 1 day
_gat_gtag_UA_17582194_1 .seni.nl Analytics 1 minute
_gat_UA-17582194-1 .seni.nl Analytics 1 minute
_smvs .seni.nl Analytics 1 day
_hjFirstSeen .seni.nl Analytics 30 minutes
_hjIncludedInSessionSample .seni.nl Analytics 2 minutes
_hjAbsoluteSessionInProgress .seni.nl Analytics 30 minutes
smg salesmanago.pl Analytics 10 years
symfony .seni.nl Other 2 hours
_hjSessionUser_2724099 .seni.nl Analytics 1 year
_hjSession_2724099 .seni.nl Analytics 30 minutes
SERVERID app3.salesmanago.pl Performance session

7. In veel gevallen staat de software die wordt gebruikt voor het browsen op websites (webbrowser) standaard toe dat cookies worden opgeslagen op het eindapparaat van de gebruiker. Servicegebruikers kunnen hun cookie-instellingen op elk moment wijzigen. Deze instellingen kunnen met name worden gewijzigd om de automatische verwerking van cookies in de instellingen van de webbrowser te blokkeren of om te informeren over elke plaatsing op het apparaat van de servicegebruiker. Gedetailleerde informatie over de mogelijkheden en methoden om met cookies om te gaan is beschikbaar in de software (webbrowser) instellingen.

8. De serviceoperator informeert dat het beperken van het gebruik van cookies van invloed kan zijn op sommige van de functies die beschikbaar zijn op de servicepagina's.