Menopauze

Wat is menopauze?

De menopauze van de vrouw, ook wel het climacterium of de overgang genoemd, is een natuurlijke gebeurtenis en levensfase. Het geeft het einde aan van de menstruatie en wordt veroorzaakt door verzwakking van de hormonale functie van de eierstokken. Er is sprake van de menopauze wanneer een vrouw na haar veertigste zes aaneengesloten maanden niet meer heeft gemenstrueerd. De menopauze treedt meestal op tussen de leeftijd van 45 en 60 jaar. De klachten die verband houden met de menopauze kunnen meerdere jaren aanhouden.

Hoe verloopt de menopauze?

De symptomen van de menopauze houden verband met een lagere concentratie van het hormoon oestradiol in het lichaam, het meest voorkomende oestrogeen bij vruchtbare vrouwen. Het lichaam van de vrouw moet omschakelen van een regelmatige menstruatie naar een verlaagde hormoonproductie.

De eerste symptomen van de menopauze kunnen al een paar jaar vóór de laatste menstruatie optreden. Niet iedere vrouw zal ze (allemaal) ervaren, het is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Daarom moet een behandeling dan ook worden afgestemd op de persoonlijke situatie van de vrouw.

Symptomen van de menopauze
  • Opvliegers en nachtelijk transpireren – dit duurt doorgaans van enkele seconden tot enkele minuten.
  • Slapeloosheid – moeilijk inslapen en niet goed doorslapen leiden tot vermoeidheid en prikkelbaarheid overdag.
  • Mentale problemen – depressie, vergeetachtigheid, concentratiestoornissen, stemmingswisselingen.
  • Menstruatiestoornissen – onregelmatige cyclus, veranderend menstruatiepatroon, bloedingen tussen twee menstruaties in.
  • Dermatologische problemen – droge en minder elastische huid, cellulitis, haaruitval, acne, overmatige sebumproductie, enz.
  • Duizeligheid – vaak in combinatie met opvliegers.
  • Gewichtstoename – vaker hongergevoel en meer moeite om overtollig gewicht te verliezen.
  • Vaginale droogheid en verminderd libido – een droge vagina ontstaat door verminderde uitscheiding van vaginaal vocht. Het kan jeuk veroorzaken, leiden tot pijn en irritaties bij het vrijen.
  • Pijn bij het plassen, urineverlies – stress incontinentie kan optreden bij niezen, hoesten, lachen en zwaar tillen.
  • Chronische vaginale infectie – door een verminderde uitscheiding van vaginaal vocht is de kans op vaginale infecties groter.
  • Cardiovasculaire aandoeningen – door een verlaagde oestrogenenspiegel is er vermindering van de beschermende werking van oestrogenen tegen hart- en vaatziekten.
  • Osteoporose – snelle afbraak van botmineralen (vooral kalk), vanaf de menopauze verloopt de afbraak van botweefsel sneller dan de opbouw.
  • Constipatie – veroorzaakt door inwendige veranderingen, alsmede door een slecht eetpatroon en ongezonde levensstijl.

Vergeet niet dat de menopauze geen ziekte is, maar een biologisch proces. De menopauze kan niet worden genezen. De klachten zijn uitingen van aanpassingen aan de biologische veranderingen in het lichaam. Behandelingen zijn gericht op het verlichten van de klachten en om de verstoorde hormoonbalans te herstellen. Afhankelijk van de persoonlijke situatie kan de arts een hormoontherapie adviseren.

Wat kun je zelf doen om goed door de menopauze te komen?
  • Hoe de menopauze wordt ervaren heeft u deels zelf in de hand. Als u ervoor zorgt lichamelijk en geestelijk in goede conditie te blijven, dan kan de menopauze positief, als een tweede jeugd, worden ervaren.
  • Wees gefocust op jezelf. Dit is de tijd dat u zich kunt richten op de eigen behoeften, op het herontdekken van uw partner en uzelf.
  • Stop met roken. De menopauze is een goede gelegenheid om een positieve wending te geven aan uw leven.
  • Volg een gezond en uitgebalanceerd dieet om constipatie en gewichtstoename te voorkomen. Hierdoor zal u beter in uw vel komen te zitten.
  • Zorg dat u voldoende calcium en vitamine D binnenkrijgt. Uw lichaam heeft hiervan meer nodig. Neem eventueel supplementen als uw dieet hierin tekortschiet.
  • Houd uw blaas gezond en voorkom verzwakking en infecties. Ga naar de kegeloefeningen voor de bekkenbodemspieren.
  • Als u last heeft van urineverlies, gebruik dan een comfortabele en discrete bescherming. Kies voor Seni Lady incontinentieverband.
  • Blijf actief. U kunt uw lichaam in goede conditie houden door oefeningen te doen. Hierdoor komt er meer endorfine (gelukshormoon) vrij in het lichaam, waardoor u zich beter voelt. Als u niet fit genoeg bent om oefeningen te doen, probeer dan actiever te zijn bij de dagelijkse bezigheden. Ga wandelen, stap een bushalte eerder uit en loop een stukje verder, neem de trap in plaats van de lift.
  • Ga naar de huisarts en wees niet bang om vragen te stellen. De arts kan u advies geven over uw conditie en onduidelijkheden wegnemen.
  • Laat de aanbevolen onderzoeken verrichten. Doe een bloedtest, urinetest, gehoortest, mammografie. Ga naar een gynaecoloog. Sommige aandoeningen die zich ontwikkelen tijdens de menopauze zijn gemakkelijker te verhelpen als ze in een vroeg stadium worden ontdekt.
  • Blijf jezelf. Vergeet niet dat de menopauze een voorbijgaande periode is en dat er nog vele jaren komen om te genieten van het leven.