Praktische adviezen bij UI

De beste manier om het incontinentieprobleem aan te pakken is stap voor stap. Hierbij is het belangrijk om een positieve houding te hebben en bereid te zijn veranderingen in je leven aan te brengen.

Waar moet ik beginnen?

Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt

Het lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Dit moet in de gaten worden gehouden bij incontinentie. De benodigde hoeveelheid vocht is afhankelijk van leeftijd, geslacht, omgevingstemperatuur en de intensiteit van de dagelijkse activiteiten. Het lichaam geeft aan wanneer het vocht nodig heeft. Het is dan ook belangrijk om te reageren op de signalen.

Enkele belangrijke feiten

  • Een volwassen persoon heeft iedere dag zo’n twee liter vocht nodig. Bij warm weer moet er meer worden gedronken.
  • Voldoende vochtinname zorgt ervoor dat de nieren goed kunnen functioneren.
  • Het is verstandig om te drinken wanneer het nodig is.
  • Het is beter de dorst te lessen met drankjes die geen loze calorieën bevatten. Kies voor mineraal water, bronwater, kruiden- of fruitthee, cichorei koffie en magere melk.

Opgelet! Enkele soorten kruidenthee en fruitthee, zoals brandnetelthee en thee met watermeloen en kers, hebben een diuretisch (vochtafdrijvend) effect.

Minder drinken om niet zo vaak te hoeven plassen is geen goede oplossing. Door minder te drinken zal de hoeveelheid urine afnemen, maar ook geconcentreerder worden. Hierdoor kan de blaas geïrriteerd raken en de blaascapaciteit afnemen, wat weer kan leiden tot polyurie (vermeerderde urinelozing). Dit betekent dat er vaker de aandrang om te plassen wordt gevoeld, zelfs wanneer de blaas niet vol is.

Onvoldoende vochtinname kan ook uitdroging tot gevolg hebben, wat erg gevaarlijk is voor baby’s en oudere mensen.

Eerste symptomen van uitdroging:

  • hevige dorst
  • droge mond
  • gewichtsverlies
  • vermoeidheid

Bij langdurige uitdroging kunnen symptomen optreden als energieverlies en psychomotorische afwijkingen. Progressieve uitdroging is een ernstige bedreiging voor de gezondheid.

Volg een gezond dieet voor een regelmatige stoelgang

Een gezond dieet dat het lichaam voorziet van de benodigde voedingsstoffen zorgt voor welbevinden en helpt spijsverteringsproblemen voorkomen. Door terugkerende constipatie, veroorzaakt door een ongezond eetpatroon, kan het uiteinde van de dikke darm opzetten en op de blaas drukken. Hierdoor kan de blaas geïrriteerd raken en de capaciteit afnemen. Door druk op de urinebuis wordt het legen van de blaas bemoeilijkt, wat weer overloop incontinentie tot gevolg kan hebben.

Enkele tips voor een gezond eetpatroon om spijsverteringsproblemen te voorkomen

  • Sla het ontbijt niet over. Zorg ervoor dat het ontbijt ongeveer 25% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën bevat. Het levert energie voor de hele dag.
  • Neem lichte avondmaaltijden. Een volle maag maakt het lastiger om in slaap te vallen.
  • Volg het advies op van de dokter of diëtist, wanneer u een speciaal dieet heeft.
  • Eet langzaam. Haastig eten is slecht voor de spijsvertering.
  • Eet gevarieerd. Het lichaam heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren.
  • Eet veel vers fruit en verse groenten. Deze zijn rijk aan vitaminen, mineralen en vezels.
  • Wees matig met scherp gekruid eten. Dit kan spijsverteringsproblemen veroorzaken.
  • Beperk het gebruik van zout. Zout houdt water vast en te veel zout kan leiden tot vochtophoping in het lichaam.
  • Vermijd producten met lege calorieën, zoals in snoep en chips. Het lichaam heeft er niet veel aan en de overtollige calorieën worden omgezet in vet.
  • Vermijd vette maaltijden. Het is beter om 4 tot 5 lichte maaltijden te nuttigen, iedere dag op hetzelfde tijdstip.
  • Vermijd overeten. Dit kan indigestie veroorzaken.
  • Snack niet tussen de maaltijden door.
Let op je gewicht

Overgewicht is één van de oorzaken van urine-incontinentie. Te veel vet in de buikstreek maakt de bekkenbodemspieren zwakker en oefent druk uit op de inwendige organen, waaronder de blaas. Het loont de moeite om de extra kilo’s eraf te krijgen.

Afvallen gaat vaak moeizaam, maar is niet onmogelijk. Het is beter om geleidelijk aan gewicht te verliezen door een gezond dieet te volgen en oefeningen te doen. Wanneer het niet mogelijk is om lichaamsoefeningen te doen, probeer dan toch lichamelijk actief te blijven door bijvoorbeeld te wandelen. Dit heeft ook een positieve invloed op het humeur.

De omgeving aanpassen

Zorg ervoor dat het toilet gemakkelijk kan worden bereikt. Zeker mensen met beperkte mobiliteit doen er goed aan om de omgeving aan te passen. Er is minder stress wanneer je weet dat de weg naar het toilet vrij is van obstakels. Het aantal keer dat het toilet niet op tijd kan worden bereikt kan hierdoor afnemen.

Wat helpt?

  • Draag kleding die gemakkelijk te verwijderen is. Bijvoorbeeld broeken met knoopsluiting zijn niet zo praktisch.
  • Wees er zeker van dat de weg naar het toilet vrij is van obstakels. Manoeuvreren rondom meubels kost veel tijd.
  • Een bedpan naast het bed is erg handig.
Preventieve behandeling

Door preventieve behandeling kunnen urineweginfecties, huidirritaties en doorligwonden worden voorkomen. Bedlegerige mensen zijn extra gevoelig voor infecties en bij incontinentie is de huid vaak blootgesteld aan urine, waardoor huidproblemen kunnen ontstaan. Zorg daarom voor goede hygiëne.

Vergeet niet!

  • Verschoon absorberende producten op tijd. Een absorberend product dat verzadigd is, beschermt niet meer tegen doorlekken en kan huidirritaties veroorzaken.
  • Reinig de huid op milde wijze bij iedere verschoning. Gebruik hiervoor foam of andere reinigingsproducten die zonder water kunnen worden gebruikt.
  • Verzorg de huid na het reinigen met een beschermende crème.
  • Voor meer informatie over goede hygiëne bij incontinentie, klik hier.