Tijdens en na de zwangerschap

Zwangerschap, geboorte en moederschap zijn geweldige ervaringen in het leven, maar kunnen ook lichamelijke ongemakken veroorzaken. Een klacht die vaak voorkomt is urine-incontinentie. Ongeveer 30% van de zwangere vrouwen heeft last van ongecontroleerd urineverlies.

Urine-incontinentie tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap gaan de nieren meer urine produceren. In de eerste zes maanden zal je daardoor vaker en meer moeten plassen. In de laatste drie maanden wordt de blaascapaciteit geleidelijk aan kleiner door de druk van de groter wordende baarmoeder op de blaas. Hierdoor voel je eerder aandrang om te plassen. De meeste vrouwen moeten in de laatste fase van de zwangerschap ’s nachts naar het toilet.

Als er sprake is van incontinentie tijdens de zwangerschap, dan is dat doorgaans stress incontinentie, met name in de laatste drie maanden wanneer de baarmoeder groter wordt. Meestal gaat het om enkele druppels urineverlies. Sommige vrouwen merken het niet eens op, omdat ze inlegkruisjes gebruiken. Het probleem kan echter ook ernstiger zijn.

De hormonale veranderingen zijn enorm tijdens de zwangerschap en de kraamperiode en vormen daardoor een grote belasting voor het lichaam. De groeiende baby in de baarmoeder neemt alle beschikbare ruimte in. De andere organen krijgen minder ruimte en worden in de buik geperst, waardoor ze moeten functioneren onder zwaardere omstandigheden. De baby beweegt en schopt meer en meer en kan daarbij de blaas raken. Door een krachtige schop kan de verzwakte sluitspier urine laten passeren. Bovendien kan het voorkomen dat de blaas zo weinig ruimte heeft door de druk van de baarmoeder, dat er al aandrang wordt gevoeld als de blaas nog maar heel weinig urine bevat.

Door de zwangerschap verandert ook de samenstelling van het slijmvlies in de urogenitale zone, waardoor er een grotere kans is op urineweginfecties en vaginale infecties. Deze infecties kunnen pijn bij het plassen veroorzaken en vaker plassen tot gevolg hebben.

Praktische adviezen voor de aanstaande moeder

  • Blijf voldoende drinken.
  • Ga gelijk naar het toilet wanneer je aandrang voelt.
  • Ga ieder uur naar het toilet als je urine verliest door een sterke aandrang, ook als je op dat moment geen aandrang voelt.
  • Besteed extra aandacht aan de intieme hygiëne, draag ademend ondergoed van natuurlijke materialen, gebruik een milde wasemulsie voor de intieme delen en gebruik absorberende producten voor incontinentie.
  • Vermijd vochtafdrijvende producten.
  • Voorkom constipatie.
  • Als je moet plassen, houd het dan niet op, dit kan leiden tot urineverlies als de baby tegen de blaas schopt.
  • Let op aan het einde van de zwangerschap, dat wat je als urineverlies beschouwt niet verlies van vruchtwater is.
  • Begin al met het oefenen van de bekkenbodemspieren.

Wat gebeurt er na de bevalling?

Na de bevalling keert het lichaam terug naar de staat van vóór de zwangerschap. Het is mogelijk dat er dan nog steeds sprake is van ongecontroleerd urineverlies door hormonale disbalans en verzwakte of beschadigde bekkenbodemspieren. De klachten zijn meestal tijdelijk en de incontinentie zal geleidelijk aan afnemen en uiteindelijk verdwijnen.

Bij de meeste vrouwen verdwijnen de symptomen van urine-incontinentie binnen drie maanden na de bevalling. Soms duurt het iets langer, bijvoorbeeld bij vrouwen die al meerdere bevallingen hebben gehad of bij de geboorte van een baby met een gewicht van meer dan 4 kg. Ongeveer zes maanden na de bevalling zouden de spieren weer de normale spanning moeten hebben. Is er na die periode nog steeds sprake van incontinentie, dan is het raadzaam om een specialist te raadplegen.

Iedere zwangerschap en bevalling verzwakt de bekkenbodemspieren, waardoor het steeds moeilijker wordt om ze weer in vorm te krijgen. Moeilijker betekent niet dat het onmogelijk is. Wanneer de kegeloefeningen regelmatig worden uitgevoerd tijdens de zwangerschap en de kraamperiode, dan zal daardoor de conditie van de spieren rond de vagina, anus en urinebuis worden verbeterd.

Praktische adviezen voor de nieuwe moeder

  • Neem de tijd om weer in vorm te komen. Je lichaam keert geleidelijk terug naar de oorspronkelijke staat en de incontinentie zal verdwijnen.
  • Ga door met de kegeloefeningen. Je kunt ze op ieder moment doen, ook bij het verzorgen van de baby.
  • Vergeet niet goed voor jezelf te zorgen na de bevalling. Ga naar de huisarts als de incontinentie niet verdwijnt en vraag om advies.
  • Drink veel, vooral wanneer je borstvoeding geeft.
  • Besteed extra aandacht aan de intieme hygiëne, verwissel het verband op tijd, was de intieme delen regelmatig met lauw water en draag ademend ondergoed van natuurlijke materialen.
  • Als je aandrang voelt om te plassen, houd het dan niet op. Gebruik niet het excuus dat je geen tijd hebt om naar het toilet te gaan, want urine ophouden kan leiden tot vervelende aandoeningen zoals blaasontsteking.

Bekijk waarom Seni Lady incontinentieverband een goede keuze is.